PONIEDZIAŁEK | WTOREK | ŚRODA | CZWARTEK | PIĄTEK |
9.00 – 15.00 | 8.00 – 12.00 | 8.00 – 15.00 | 8.00 – 15.00 | 8.00 – 14.00 |
Szkolna biblioteka służy wszystkim uczniom, nauczycielom i pracownikom szkoły, a jej podstawowym zadaniem jest wspieranie wszystkich procesów edukacyjnych i wychowawczych w szkole oraz wspomaganie procesu samokształcenia nauczycieli.
Uczniowie mają do swojej dyspozycji dobrze zaopatrzoną czytelnię oraz trzy komputery z dostępem do Internetu. W ramach działań promujących czytelnictwo realizowane są lekcje biblioteczne w szkole i w zaprzyjaźnionych bibliotekach w Pabianicach oraz w Łodzi, a także spotkania z pisarzami i przedstawicielami wydawnictw.
Od kilku lat biblioteka moderuje udział w ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta Dzieciom”, zapraszając do całorocznej współpracy absolwentów, prowadzone są zajęcia poprawiające technikę czytania, wysławiania się oraz poprawnego posługiwania się warsztatem informacyjnym (encyklopedie, słowniku, leksykony).
W odpowiedzi na potrzeby nauczycieli oraz uczniów tworzona jest biblioteczka terapeutyczna, systematycznie uzupełniana nowościami z rynku wydawniczego. Dynamicznie przebiega proces komputeryzacji zbiorów przy wykorzystaniu popularnego w szkołach systemu „MOL”. Zasoby biblioteki szacowane są na ponad 16 000 woluminów.
Funkcję nauczyciela bibliotekarza w tym roku pełni p. Dorota Olejnik, która jest także opiekunem szkolnej gazetki internetowej „”Piątka” na piątkę”.
Statut szkoły:
„1.
Biblioteka szkolna służy realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły oraz
wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli. Jest interdyscyplinarną pracownią
szkolną, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, w tym do
korzystania z innych typów bibliotek i ośrodków informacji.
2. Biblioteka służy wszystkim uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły
oraz rodzicom uczniów.
3. Biblioteka jest zlokalizowana w miejscu łatwo dostępnym dla wszystkich
czytelników. Zajmuje pomieszczenie, w którym mieści się wypożyczalnia oraz
szkolne centrum multimedialne wraz z czytelnią. Zasady korzystania z nich
określa regulamin centrum multimedialnego. Godziny pracy biblioteki zatwierdza
dyrektor szkoły.
4. Biblioteka szkolna gromadzi książki, czasopisma i inne materiały niezbędne
do realizacji planu dydaktyczno-wychowawczego szkoły. W wypożyczalni znajduje
się księgozbiór podstawowy i podręczny. Część księgozbioru znajduje się również
w pracowniach.
5. Księgozbiór ustawiony jest w układzie działowo – alfabetycznym:
1) lektury do języka polskiego według klas;
2) księgozbiór podręczny, literatura popularnonaukowa, naukowa, fachowa –
według systemu UKD;
3) beletrystyka dla dzieci i
młodzieży – według działów oznaczonych symbolami literowymi;
4) roczniki czasopism według alfabetycznej kolejności tytułów.
6. Wszystkie materiały biblioteczne opatrzone są sygnaturą.
7. Prowadzone są katalogi: alfabetyczny i rzeczowy. W bibliotece znajdują się
również kartoteki: tekstowa i bibliograficzna.
8. Zbiory udostępniane są do domu oraz w kąciku czytelniczym.
9. Obowiązki nauczyciela – bibliotekarza:
1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji:
a) udostępnienia zbiorów w wypożyczalni i czytelni,
b) udostępnianie i przechowywanie oraz dystrybucja podręczników ministerialnych ( zgodnie z
regulaminem zatwierdzonym prze dyrektora szkoły),
c) udzielanie informacji dotyczących książek,
d) indywidualne doradztwo w doborze lektury;
2) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:
a) organizacja warsztatu informacyjnego (wydzielenie księgozbioru podręcznego, prowadzenie
katalogów, kartotek, teczek tematycznych, zestawień bibliotecznych),
b) umożliwienie korzystania z komputerów z dostępem do Internetu znajdujących się w czytelni biblioteki,
c) udostępnianie czytelni oraz warsztatu informacyjnego biblioteki,
d) zapewnienie kompleksowej (merytorycznej i technicznej) pomocy i wsparcia przy poszukiwaniu oraz selekcji informacji ,
e) prowadzenie prostych form instruktażowych na temat korzystania z komputerów oraz programów dostępnych w bibliotece;
3) rozbudzanie i rozwijanie
zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku
czytania i uczenia się:
a) prowadzenie zajęć przysposobienia czytelniczego i informacyjnego przy współpracy z
wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,
b) opieka nad zespołem uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy,
c) organizowanie imprez czytelniczych ( w tym konkursów),
d) organizowanie wyjść na lekcje biblioteczne do innych bibliotek (miejska, pedagogiczna),
e) organizowanie wycieczek do innych instytucji kultury, które mają bezpośredni wpływ na rozwój zainteresowań czytelniczych u uczniów ( np. teatr, kino, muzeum),
f) informowanie o nowościach czytelniczych ( na przykład na łamach szkolnej gazetki internetowej),
g) organizowanie spotkań z pisarzami lub innymi przedstawicielami kultury,
h) rozmowy na temat literatury podczas przebywania uczniów w czytelni;
4) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:
a) promowanie imprez kulturalnych organizowanych w szkole i środowisku lokalnym,
b) zachęcanie uczniów do czynnego udziału w życiu szkoły i miasta,
c) wspieranie szkolnej samorządności;
5) odpowiadanie za stan powierzonych zbiorów:
a) gromadzenie zbiorów – zgodnie z potrzebami szkoły,
b) ewidencja zbiorów – zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c) opracowanie zbiorów ( klasyfikowanie, katalogowanie, opracowanie techniczne),
d) selekcja zbiorów ( materiałów zbędnych i niszczonych);
6) sporządzanie planu pracy, harmonogramu zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego oraz
okresowe i roczne sprawozdania z pracy;
7) prowadzenie
dziennej, miesięcznej, okresowej i rocznej statystyki wypożyczeń, dziennika
pracy
biblioteki, ksiąg inwentarzowych, rejestru ubytków, kart akcesyjnych
czasopism, ewidencji wypożyczeń.
10. Zasady współpracy bibliotekarza z:
1) uczniami:
a) przygotowanie uczniów do samokształcenia i rozwijanie kultury czytelniczej,
b) rozbudzanie zainteresowań czytelniczych,
c) poradnictwo w wyborach czytelniczych,
d) pomoc uczniom w rozwijaniu własnych zainteresowań,
e) pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów, sprawdzianów oraz uczniom mającym trudności w nauce,
f) systematyczna współpraca z łącznikami klasowymi,
g) angażowanie dzieci w akcje propagujące czytanie, konkursy i inne zajęcia w bibliotece szkolnej;
2) nauczycielami:
a)
udział w realizacji zadań programowych szkoły poprzez dostarczanie źródeł i
opracowań na lekcje i zajęcia, szkolenia, uroczystości itp.,
b) ustalanie tytułów oraz harmonogramu omawiania przez poszczególne klasy lektur obowiązkowych,
c) uzgadnianie z nauczycielami zakupów nowości, gromadzenie zbiorów według ich potrzeb,
d) propagowanie nowości czytelniczych ,
e) współudział w organizacji imprez szkolnych, konkursów ,
f) udostępnianie nauczycielom prowadzącym koła zainteresowań odpowiedniej literatury,
g) pomoc nauczycielom studiującym i doskonalącym się w zawodzie,
h) w porozumieniu z pedagogiem szkolnym gromadzenie i udostępnianie literatury
pomocnej w pracy z dziećmi mającymi trudności w opanowaniu określonych umiejętności,
i) konsultowanie postępów czytelniczych z wychowawcami klas I-III oraz z nauczycielami języka polskiego, informowanie wychowawców o czytelnictwie uczniów,
j) współpraca w procesie wychowania uczniów ( zasady savoir vivre, kindersztuby, odpowiedniego zachowania);
3) rodzicami:
a) informowanie o postępach czytelniczych uczniów,
b) popularyzowanie literatury, udzielanie informacji na temat literatury dla dzieci i młodzieży,
c) informowanie o działaniach prowadzonych w bibliotece,
d) przekazywanie informacji o strukturze zbiorów, wychowaniu czytelniczym w rodzinie, sposobach zachęcania do czytania i doradztwa w wyborach czytelniczych,
e) udostępnianie literatury pedagogiczno- wychowawczej zainteresowanym rodzicom,
f) współpraca w celu poprawy jakości usług świadczonych przez bibliotekę szkolną;
4) innymi bibliotekami:
a) uzgadnianie wspólnych imprez czytelniczych,
b) organizowanie wycieczek do innych bibliotek,
c) wymiana materiałów bibliotecznych,
d) przeprowadzanie wspólnych zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej,
e) zapraszanie pracowników bibliotek na apele lub imprezy czytelnicze,
f) wymiana scenariuszy zajęć i doświadczeń w pracy z dziećmi,
g)
spotkania pracowników biblioteki
szkolnej i publicznej, mające na celu wymianę informacji o
uczniach, celem lepszego zaspokajania ich potrzeb w pracy indywidualnej z nimi.
11. Nauczyciel bibliotekarz uzgadnia z dyrektorem propozycje dotyczące rozwoju biblioteki, plan pracy,
imprezy czytelnicze, program przysposobienia czytelniczego, organizację udostępniania zbiorów.
12. Rada pedagogiczna dokonuje analizy działalności biblioteki i ocenia stan czytelnictwa uczniów, formułuje wnioski dotyczące usprawniania pracy biblioteki.
13. Opiekunowie pracowni, w których znajduje się wydzielony księgozbiór biblioteczny, ponoszą za niego odpowiedzialność.
14. Szczegółowe kwestie związane z funkcjonowaniem biblioteki szkolnej określa Regulamin Biblioteki Szkolnej.„